مراقبت از بدن خود

مراقبت از بدن خود

نظافت بخش مهمی از آیورودا است، و بسیاری از شیوه‌ها وجود دارد که به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم آیورودا توصیه می‌شود. داشتن بدنی تمیز به شما احساس بهتری می‌دهد و همچنین برای سلامتی شما مفید است.

یک روتین صبحگاهی

در حالت ایده‌آل، شما باید هر یک از این تمرین‌ها را هر روز انجام دهید، اما تمرین‌هایی که برای شما جدید هستند، بهتر است به تدریج در روال شما گنجانده شوند.

“سلامتی ثروت است. خود را با طبیعت هماهنگ کنید. قوانین بهداشتی را رعایت کنید. از سعادت جاودانه لذت ببرید.» سوامی شیواناندا

  1. دندان‌های خود را مسواک بزنید

از مسواک برای تمیز کردن کامل دندان‌های خود استفاده کنید. ممکن است بخواهید از خمیر دندان آیورودا استفاده کنید که حاوی گیاهانی با خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی مانند چریش یا میخک است.

  1. زبان خود را تمیز کنید

پوششی را که هر شب روی زبانتان جمع می‌شود، بتراشید. از پاک کننده زبان نقره‌ای، مسی یا استیل (نه پلاستیکی) استفاده کنید. از پشت شروع کنید و به آرامی به سمت جلو حرکت کنید و سه تا چهار بار تکرار کنید.

  1. روده‌های خود را پاک کنید

بهتر است هر روز اول صبح اجابت مزاج داشته باشید. دفع به موقع و منظم مواد زائد به بدن سبکی می‌بخشد و از بیماری‌های ناشی از آما جلوگیری می‌کند.

  1. چشمان خود را تازه کنید

با شستن صورت با آب سرد چشم‌های خود را شاداب و تمیز کنید. این کار هر گونه مخاط یا کثیفی را که در طول شب هنگام خواب در چشمان شما جمع شده است پاک می‌کند.

  1. راه بینی خود را پاک کنید

برای پاک کردن مخاط اضافی از بینی و سینوس ها از یک قوری نِتی استفاده کنید. 1⁄2 قاشق چایخوری نمک را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از قوری نِتی آن را در یک سوراخ بینی بریزید. پس از اتمام، آب باقیمانده را از هر سوراخ بینی خارج کنید.

  1. ناسیا را انجام دهید

روغن کنجد ساده را با مالیدن یک قطره روغن روی انگشت خود به سوراخ‌های بینی خود بمالید. این عمل (به نام ناسیا) مجرای بینی را شفاف نگه داشته و سردرد را کاهش می‌دهد.

  1. دهان را روغن کشی را انجام دهید

1 تا 2 قاشق چایخوری روغن کنجد ساده یا آب گرم را در دهان خود قرار دهید، مایع را به آرامی به مدت 5 دقیقه به جلو و عقب حرکت دهید، سپس آن را بیرون بریزید. این عمل لثه‌های شما را تقویت کرده و باکتری‌های موجود در دهان را کاهش می‌دهد.

  1. عطرها را استنشاق کنید

مقداری بخور (بخور ارگانیک بهترین است) استنشاق نمایید. دود را به آرامی استنشاق کنید تا کافا آرام شود و سنگینی صبحگاهی کاهش یابد. رایحه‌هایی که توصیه می‌شود عبارتند از: چوب صندل، گل رز، کندر و چامپا.

  1. ماساژ روغن را انجام دهید

ماساژ روغن به همه توصیه می‌شود. ساده‌ترین روغن برای استفاده، روغن کنجد است (مناسب برای واتا و کافا). انواع پیتا می‌توانند از روغن نارگیل خنک کننده استفاده کنند.

  1. دوش بگیرید یا حمام کنید

آیورودا اهمیت زیادی به پاکیزگی می‌دهد. شستن بدن باید بخشی از برنامه صبحگاهی همه باشد. به منظور محافظت از مو و چشم خود، از استفاده از آب بسیار داغ روی سر خودداری کنید.

اوایل صبح یک لیوان آب گرم بنوشید – به شعله‌ور شدن آگنی کمک رده، بدن را روان می‌کند و از حرکات روده حمایت می‌نماید.

  •  

سایت بازگشت به طبیعت

خانم دکتر مریم فلاحت زاده

طب آیورودا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...