اضطراب و درمان آن از طریق یوگا و آیورودا
اضطراب در دنیای مدرن با فناوری پیشرفته تقریباً همهگیر است، اگرچه این یک مشکل طولانی مدت انسانی است. اضطراب عمدتاً در طب آیورودا اختلال دوشای واتا است، مشکلی که از زیادهروی عناصر هوا و فضا و کمبود خاک، آب و آتش نه تنها در بدن بلکه در ذهن نیز ناشی میشود. این پایه و اساس رویکرد یوگا و آیورودا به اضطراب است که جنبههای ظاهری و درونی بسیاری دارد. این بیماری بیشتر به انواع دوشاهای واتا یا افرادی که دوشا واتا در آنها در سطوح فیزیکی و روانی افزایش مییابد، حمله میکند. هنگامیکه دوشای واتا افزایش مییابد، که در آن عنصر هوا غالب است، ذهن، احساسات و انرژیهای ظریف آشفته میشود. در نتیجه احساس بیاساس بودن و بیثباتی، ترس به طور طبیعی در ذهن ایجاد میشود. وقتی این حس ترس عمیق و پایدار میشود، باعث اضطراب شده که در آن به راحتی میتوانیم آرامش و ثبات ذهنی را از دست دهیم. در حالی که اضطراب در انواع دوشای واتا شایعتر است، در سایر انواع زمانی که این عوامل واتوژنیک در سبک زندگی آنها یا با روند پیری افزایش مییابد، ممکن است رخ دهد. اضطراب به این معنی است که ما نگران هستیم که ممکن است اتفاق بدی برایمان بیفتد، به طوری که تصور میکنیم آن اتفاق میافتد، حتی اگر اینطور نباشد. یا اضطراب میتواند منعکس کننده ترس از این باشد که اتفاق بدی که در گذشته برای ما رخ داده است دوباره اتفاق بیفتد، طنین تروما. اضطراب را میتوان به هر چیزی فرافکنی کرد. ما میتوانیم در مورد نداشتن پول کافی، در مورد سلامتی، در مورد روابطمان، در مورد کار یا شغل، سن، یا حتی در مورد تمرین معنوی خود مضطرب شویم. این میتواند ناشی از مسائل بیرونی یا موقعیتی یا نگرانیهای صرفاً سلامتی باشد که با افزایش سن افزایش مییابد. ما میتوانیم در مورد وضعیت جهان، وضعیت افرادی که میشناسیم و نه فقط خودمان، مضطرب شویم. مطمئناً در دنیای کنونی ما و استرس و بیثباتی آن چیزهای زیادی وجود دارد که میتواند تقریباً در هر کسی اضطراب ایجاد کند. وقتی اضطراب به وجود میآید، تقریباً میتوانیم درباره هر چیزی مضطرب شویم و انجام فعالیتهای معمولیمان میتواند با تردید همراه شود. شبح چیزی منفی که ممکن است رخ دهد، ما را در حالت تردید و فلج مبتنی بر ترس قرار میدهد که مانع از افکار و پاسخهای مثبت میشود. وقتی مسائل جمعی مانند ویروس کرونا مطرح میشود، اضطراب میتواند جای خود را به وحشت بدهد و اضطراب فردی میتواند به اضطراب جمعی مرتبط شود و با آن تقویت شود. اضطراب محصول نگرانی است و با فکر ایجاد میشود. هر چه بیشتر به اتفاق بدی فکر کنیم، بیشتر مضطرب میشویم. وقتی رویداد وحشتناک رخ نمیدهد، آنقدر درگیر اضطراب شدهایم که آن را به چیز دیگری منتقل میکنیم. اضطراب در کسانی که ذهن بیش از حد فعال دارند، کمالگرا هستند و میخواهند همه چیز آنطور که میخواهند پیش برود، که فاقد ایمان و اعتماد هستند و بیش از آگاهی از آنچه در واقع اتفاق میافتد نگران هستند، رایج است. با این حال، شیوه زندگی با فناوری پیشرفته کنونی ما با حذف ما از زمین و اساس ارگانیک زندگی، اضطراب را برای همه افزایش میدهد. اضطراب در جامعه استرسزا و در حال تغییر ما که در آن بیش از حد تحریک شده، انتظارات زیادی داریم و برای رفاه خود به فناوری وابسته هستیم، تقریباً همهگیر است. هنگامیکه رایانه از کار میافتد یا تلفن همراه کار نمیکند، به سرعت مضطرب میشویم و نمیتوانیم به فعالیتهای معمولی خود ادامه دهیم.
عواملی که دوشای واتا و اضطراب را افزایش میدهد:
اضطراب میتواند توسط عوامل بسیاری ناشی از سبک زندگی نامنظم، نامتعادل یا فاقد نظم و انضباط ایجاد یا تحریک شود. اضطراب میتواند موقعیتی، مبتنی بر سلامت، رفتاری یا ریشه در استفاده نادرست از ذهن و حواس باشد. این میتواند نتیجه تروما، تصادف یا جراحت باشد. در مورد عدم اطمینان ویروس کرونا در مورد دنیای بیرون، همراه با سایر شرایط مستعد اضطراب که ممکن است در معرض آن باشیم، ترکیبی برای ایجاد این مشکل ایجاد میشود. عوامل رژیمیوعدههای غذایی نامنظم یا تند خوری یا خوردن غذاهای خیلی سرد یا سبک باعث افزایش دوشای واتا شده و باعث میشود که ما بیپایه و دچار سوء تغذیه و متابولیسم و جریان انرژی نامنظم شویم. فقدان قدرت بدنی متناظر باعث میشود ذهن متزلزل و نامطمئن شود. یا به سادگی عصبی بودن میتواند تعادل گوارشی ما را مختل کند. فقدان آرامش و استراحت، به ویژه کمبود خواب عمیق، ما را مستهلک میکند و نمیتوانیم انرژی خود را تجدید کنیم. این میتواند اضطراب را در دراز مدت افزایش دهد. نگرانی بیش از حد در ذهن میتواند از کنترل خارج شده و خود را تداوم بخشد، باعث میشود ما هرگز احساس اطمینان و قطعیت نداشته باشیم و در حالت اضطراب بمانیم. در اثر اضطراب کمبود ایمنی جسمیو روانی ایجاد میشود. ما از نظر جسمی در اثر عوامل محیطی مانند باد، سرما و خشکی تحریک شده و در اثر آلرژی بیش از حد حساس میشویم. ممکن است به راحتی با سر و صدا اذیت شده و احساس عجیبی از لمس، گزگز یا زنگ زدن در گوش داشته باشیم. در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماریهای عفونی آسیب پذیرتر میشویم. از نظر روانی، کنار آمدن با مشکلات و مخالفت ها در زندگی یا مشکلات جهانی برای ما سخت است. ما نمیتوانیم مخالفت، انتقاد یا چیزهایی را که مطابق میل ما پیش نمیرود تحمل کنیم. دنیا برای ما خیلی سخت میشود و با ترس کنار میکشیم. یا میتوانیم در آشفتگیهای جهان و ترسهای مختلف مرتبط با رویدادهای خبری و مشکلات جهانی غرق شویم. روشهای درمان بر اساس یوگا و آیورودا، اضطراب یا هر وضعیت روانی عمده دیگری را نمیتوان تنها با دارو یا حتی به عنوان درمان اولیه علاج کرد. این به این دلیل است که فرد یک انسان و یک آگاهی است، نه یک ماشین یا کارخانه شیمیایی که بتوان آن را با داروهای غیر آلی درمان کرد. برای تغییر واقعی روانشناسی ما نیاز به تغییر در آگاهی، رفتار، ادراک و احساس خودمان دارد. ما نباید با داروها برای درمان اضطراب شروع کنیم، مگر اینکه سایر روشهای طبیعی قبلاً شکست خورده باشند.
یوگا و آیورودا ابزارهای زیادی برای درمان اضطراب در اختیار ما قرار میدهند. ما با یوگا شروع میکنیم. تمرین آسانا عمیق و ملایم به آرامیو به شیوه ای آرام و آرام انجام میشود و باعث سکون و آرامش میشود، در نهایت یک حالت نشسته آرام. پرانایامای عمیق و ملایم با جذب پرانای مثبت در هنگام دم و آرامش و رها کردن استرس و اضطراب در هنگام بازدم، به نفس اجازه میدهد تا به طور طبیعی عمیقتر شود. پراتیاهارا، شامل کنارهگیری از تحریک حسی بیش از حد در سطح الکترونیکی یا رسانه ای، به ویژه هر چیز خشونتآمیز، ترسناک یا آسیبزا. خودمان را با تصورات طبیعی از آسمان، ابرها، آب، گیاهان، صخره ها و مناظر طبیعی وسیع، مانند منظره کوه، بازسازی کنیم. پرورش قدرت توجه و تمرکز قوی با خواندن مانترا یا خیره کردن نگاه خود به مکانهای مختلف از چاکراهای درونی گرفته تا اشیاء و نورهای بیرونی، مانند شعله شمع یا شعله چراغ نفت. مدیتیشن آرام و ملایمیکه صلح، اعتماد، ایمان، وفاداری و تسلیم شدن به خدا، توسعه باکتی یا فداکاری، تسلیم اضطراب به عشق و حضور الهی. مانتراهای آرام بخش مانند OM Shanti، مانترا بذر Sham یا Shreem یا Kleem یا حتی Om Namah Shivaya! مراقبهای که به جای گرفتار شدن در آشفتگیهای آنها، جداشدگی و حالت شاهد را پرورش میدهد و ذهن و افکار آن را مشاهده میکند. اتصال به هستی ابدی درونی، خود واقعی مان، و رها کردن وسواس ما نسبت به دنیای گذرا بیرونی به عنوان مهمترین چیز. بازگرداندن آیین به زندگی مان، هماهنگ کردن خود با نیروهای طبیعت، با بخور، گل، شمع و لامپهای روغنی و غیره. زیارت، بازدید از معابد، مکانهای مقدس در طبیعت. رابطه درست با کسانی که حس آرامش و رفاه ما را افزایش میدهند، به معلمان بزرگ معنوی و اشکال الهی، گورو و ایشتا دواتا احترام میگذارند.
از دیدگاه آیورودا
یک رژیم غذایی طبیعی با کاهش واتا، پرهیز از غذاهای مصنوعی، با غلات کامل، لوبیا و دال، آجیل، سبزیجات ریشهای، محصولات لبنی و روغن، با عادات غذایی منظم و نخوردن بین وعدههای غذایی. وعده غذایی اصلی در زمان ناهار. گیاهانی برای آرام کردن ذهن و افزایش اوجاها (ایمنی جسمیو روانی) مانند آشواگاندا، براهمی، ماندوکا پرنی، شانکا پوشپی و جاتاماسی و داروهایی مانند چیاوان پراش، برهما راسایانا، آشواگاندا لهیام. اینها را میتوان روزانه مانند مکملهای غذایی مصرف کرد. استفاده از روغنهای ماساژ آیورودا برای سر و پشت مانند روغن بالاشواگاندا، چاندانادی یا روغن کنجد ساده. شیرودهارا یا قطره روغن به سر و ماساژ آیورودا به طور کلی. مصرف روغنهای داخلی از جمله گی براهمینیز بسیار خوب است. رایحه درمانی با روغنهای آرامبخش مانند چوب صندل، خوس (وتیورت)، اسطوخودوس، زنبق، گل رز. در صورت امکان استراحتهای آیورودا، آرامشبخش در طبیعت.
ملاحظات تکمیلی
برای بسیاری از افراد اضطراب وسواسی و اجباری میشود و بنابراین درمان آن به خصوص توسط خود فرد دشوار است. معاشرت درست و رابطه درست برای رسیدگی به آن ضروری است، اما برای این کار، اگر اضطراب داریم، باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم. یک جامعه معنوی حمایتکننده میتواند بسیار مفید و ساتسانگ باشد. زمان سپری شده در طبیعت در اینجا نیز به کار میآید. علاوه بر این که از اضطراب خود فراتر برویم، باید از تثبیت نفس شخصی خود یا جستجوی آسایش و امنیت بیرونی خودداری کنیم. ما باید خدمات یا کارما یوگا را برای کمک به دیگران انجام دهیم. ما باید نترس بودن را پرورش دهیم. این در شأن شما به عنوان مرکز آگاهی ابدی است که نگران دنیای گذرا باشید و اجازه دهید بر شما مسلط شود. قدرت درونی و آگاهی بالاتر خود را فراتر از بدن و ذهن افزایش دهید! آن وقت اضطراب جرات نزدیک شدن به شما را نخواهد داشت.
دکتر دیوید فراولی